Gépjármű műszaki vizsgáztatás

gepjarmu muszaki vizsgaGépjármű műszaki vizsgáztatásA gépjárművek megvásárlásakor az ember örül az új szerzeményének, és nem gondol arra, hogy ezzel agyidőben felelősséget, és egy sor feladatot vesz a nyakába. Kicsit hasonlít ez arra, amikor az embernek megszületik a gyermeke, és abban a pillanatban nem gondol a felelősségre, a várható nehézségekre. A gépjármű megvásárlásához is nagy odafigyelés, óvatosság, és megfontoltság szükséges, hiszen nem mindegy, hogy az milyen műszaki paraméterekkel bír, mekkora a fogyasztása, milyen a típusa, színe, fogyasztása, kora, stb. Nem egyszerű dolog azt az autót megtalálni, amelyik az ember igényeit teljesen lefedi. Önmagában már az sem egyszerű, hogy az ember eldöntse, hogy milyen autóra van szüksége.

Annak ugyanis nincs értelme, hogy egyedülállóként vegyen az ember egy 7 személyes, nagy fogyasztású, drágán fenntartható gépjárművet, és akkor még nem beszéltünk a rengeteg egyéb szempontról, amelyeket figyelembe kell venni, illetve mérlegelni kell. A gépkocsinak nem csak akkor van költsége, amikor megvesszük, és kifizetjük a vételára. Kezdődik az átírással, melynek több tételből áll össze a költsége, majd jön a kötelező biztosítás, esetleg casco, rendszeres műszaki vizsgáztatás, kisebb-nagyobb javítások, stb. Egy autóra mindig lehet költeni. Most ismerkedjünk meg a gépjármű műszaki vizsgáztatás 2016 - 2017 évekre vonatkozó szabályaival, illetve költségeivel.

Műszaki vizsgáztatással Magyarországon, a központi vizsgaállomáson, illetve a kijelölt vizsgaállomásokon foglalkoznak. A kijelölt vizsgaállomások jellemzően olyan szakszervizek, amelyek egy vagy több típusú gépjármű javítására specializálódtak, illetve amennyiben megkérték, és megkapták az engedély, akkor műszaki vizsgáztatásra is jogosultak, azoknál a gépjármű típusoknál, amelyekre az engedélyük szól. Magára műszaki vizsgáztatásra szigorú szabályok vonatkoznak, melyeknek a vizsgáztatásra érkezett gépjárműveknek meg kell felelniük, ellenkező esetben meg kell buktatni a vizsgán, melynek az a következménye, hogy nem vehet részt a forgalomban mindaddig, amíg a vizsga nem sikerül. Jellemzően a maszek vizsgáztató állomások nem annyira szigorúak, mint a központi vizsgaállomás, ahol szigorúan betartják a szabályokat, és csak az annak megfelelő autókat engedik át a vizsgán.

A műszaki vizsgáztatás elvégeztetésére jellemzően akkor van szükség egy gépjármű esetében, ha az lejár. Jellemzően új gépjárművek esetében 4 évig érvényes a műszaki vizsga, majd ennél idősebb használt gépjárműveknél 2 év. A kormány tervezett egy módosítást ezzel kapcsolatosan, hogy a 6 évesnél idősebb gépjárműveket évente kelljen műszaki vizsgáztatni, de az Unió ezt nem szavazta meg, így egyelőre marad a régi rendszer. Érdemes odafigyelni az érvényességre, mert, amennyiben kifutunk az időből, és érvénytelen műszakival használjuk az autót, akkor egy közúti ellenőrzés esetén büntetés vár ránk. A büntetés mértéke függ attól, hogy hány hónapja járt le már a műszaki. Minél régebben, annál magasabb a bírság összege, elérheti akár a 70 ezer Ft-ot is. Az új törvényi szabályozás alapján a bírságot ki lehet váltani elzárással, illetve közmunka vállalásával. Érdemes tehát odafigyelni arra, hogy mikor jár le a műszakink, illetve azzal együtt a zöldkártyánk, ugyanis a kettő megújítása egyszerre történik. Mindkettő megléte alapkövetelmény ahhoz, hogy egy gépjárművel részt lehessen venni a forgalomban.

Magának a műszaki vizsgának a megejtése előtt javasolt szervizbe vinni a gépjárművet átvizsgálás céljából, hogy a szükséges javításokat, illetve beállításokat elvégezzék rajta, hogy magán a vizsgán már ne érje meglepetés az embert. Pozitív változás a vizsgáztatás menetében, hogy lehetőség van arra, hogy a vizsgáztatást a műszaki lejárata előtt 30 nappal megejtsük, és a korábbi vizsgáztatás ellenére nem változik a fordulónap dátuma. Rosszabb hír azonban, hogy emelkedtek a vizsgadíjak. Igaz ez elsősorban a motorkerékpárok esetén, ahol nagyon komoly emelkedés történt. Az árak szerint egy segédmotor vizsgáztatása 5 ezer Ft-ba, egy motorkerékpáré 11 ezer Ft, egy személygépkocsié 23 ezer Ft-ra, egy kisteherautóé 25 ezer Ft-ra, egy autóbuszé, illetve egy tehergépkocsié 30 ezer Ft-ra, és végül az utánfutóké 15 ezer Ft-ra változott. Természetesen az egyes vizsgaállomások díjai között lehetnek kisebb különbségek, ezért érdemes körülnézni, hogy aktuálisan hol, milyen akciók vannak.